SGB: Płatności mobilne indywidualne

Płatności mobilne w SGB-Banku oceniam jako przeciętne. Z jednej strony mamy darmową aktywację i obsługę BLIK-a, w tym płatności powtarzalnych, co jest zdecydowanym plusem. Z drugiej strony, jeśli nie korzystasz z BLIK-a i wolisz wypłacać gotówkę kartą z bankomatu innego niż SGB/BPS, zapłacisz 5 zł za każdą wypłatę. Ukryty kosztorys czeka też na tych, którzy często robią przelewy – po przekroczeniu 5 darmowych w miesiącu, każdy kolejny to 6 zł. To oferta dobra dla osób, które aktywnie korzystają z BLIK-a i starają się unikać wypłat z "obcych" bankomatów. Pozostali powinni dobrze przeanalizować swoje nawyki płatnicze.

Płatności powtarzalne BLIK – obiecujący, ale...

Funkcja płatności powtarzalnych BLIK to chyba najciekawszy element oferty. Idea jest prosta: ustawiasz cykliczne płatności (np. za Netflixa) i BLIK automatycznie pobiera środki. Brzmi super, ale jest kilka haczyków:

  • Kontrola: Masz trzy opcje – potwierdzanie każdej płatności kodem BLIK (czyli bez sensu, bo to jak zwykły BLIK), automatyczne płatności o ustalonej kwocie i terminie (ok) oraz płatności inicjowane przez usługodawcę o zmiennych kwotach i terminach (tutaj trzeba uważać, żeby nie naciągnąć się na jakieś nieoczekiwane koszty).
  • Bezpieczeństwo: Limit 5000 zł dla zaufanego odbiorcy to niby dużo, ale przy zmiennych kwotach (np. rachunki za prąd) może być niewystarczający.
  • Dostępność: Usługa jest nowa, więc nie wszyscy usługodawcy ją obsługują. Zanim zaczniesz się cieszyć, sprawdź, czy Twój dostawca prądu/gazu/Internetu obsługuje płatności powtarzalne BLIK w SGB.

Moja rada: Wypróbuj płatności powtarzalne BLIK na mniejszych kwotach i tylko u zaufanych dostawców. Zanim ustawisz automatyczne płatności za rachunki, sprawdź, jak działa system i czy nie ma żadnych ukrytych opłat.

Koszty ukryte w wypłatach i przelewach

Niby wszystko jest "bezpłatne", ale diabeł tkwi w szczegółach. Oto, gdzie SGB-Bank może zarobić na Twojej usłudze płatności mobilnych:

Wypłaty z bankomatów:

Bankomat Opłata
SGB/BPS 0 zł
Inny w Polsce 5 zł
Za granicą (EOG) 5 zł

Przelewy:

  • Przelewy na telefon (do 5 w miesiącu): 0 zł
  • Przelewy na telefon (powyżej 5 w miesiącu): 6 zł
  • Przelewy SORBNET: 40 zł (drogie jak diabli!)

Moja rada: Jeśli często wypłacasz gotówkę, ogranicz się do bankomatów SGB/BPS. Jeśli robisz dużo przelewów na telefon, przemyśl, czy nie lepiej przenieść się do banku z nielimitowanymi darmowymi przelewami.

Portfele cyfrowe – wygoda z haczykiem

SGB-Bank wspiera płatności Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay i Fitbit Pay. Super, bo to wygodne i szybkie. Ale pamiętaj, że korzystając z tych portfeli, akceptujesz regulaminy nie tylko SGB, ale i dostawców tych usług (Google, Apple, Garmin, Fitbit). Zwróć uwagę na zapisy dotyczące prywatności i bezpieczeństwa danych. Chociaż płatności są szyfrowane, pamiętaj, że dane o Twoich transakcjach (gdzie, kiedy i za ile płacisz) mogą być zbierane przez te firmy. Za wygodę płacisz danymi.

Najważniejsze informacje o płatnościach mobilnych dla klientów indywidualnych w SGB-Bank

Aby aktywować płatności mobilne, pobierz i zainstaluj aplikację SGB Mobile, zaloguj się i aktywuj wybraną usługę – BLIK, Google Pay lub Apple Pay – zgodnie z instrukcjami w aplikacji.

Wystarczy dodać kartę do portfela cyfrowego (Google Pay lub Apple Pay) w aplikacji SGB Mobile i postępować zgodnie z instrukcjami aktywacyjnymi; następnie możesz płacić telefonem zbliżeniowo.

Tak, Lokata Mobilna jest dostępna wyłącznie w aplikacji SGB Mobile i można ją założyć bezpośrednio z poziomu aplikacji.

Tak, SGB-Bank oferuje aplikację mobilną SGB Mobile, która umożliwia zarządzanie kontem, płatności mobilne i inne usługi bankowe.

Dostępne są BLIK, Google Pay, Apple Pay, Visa Mobile oraz płatności powtarzalne BLIK.

Tak, płatności mobilne w SGB Mobile są zabezpieczone kodem PIN, biometrią oraz dodatkowymi potwierdzeniami transakcji.

Korzystanie z płatności mobilnych (BLIK, Google Pay, Apple Pay) jest bezpłatne dla klientów indywidualnych.

Tak, płatności zbliżeniowe telefonem (np. Google Pay, Apple Pay) mogą być realizowane bez aktywnego połączenia z internetem.

Konto można założyć w oddziale lub online, a po aktywacji bankowości elektronicznej uzyskujesz dostęp do aplikacji SGB Mobile i płatności mobilnych.

Od 2025 roku aplikację SGB Mobile można zarejestrować maksymalnie na dwóch urządzeniach jednocześnie.

Zaktualizuj aplikację SGB Mobile, zaloguj się, wygeneruj kod BLIK, wybierz płatność powtarzalną u usługodawcy i potwierdź operację PIN-em.

Tak, aplikacja umożliwia zarządzanie subskrypcjami i płatnościami cyklicznymi, np. przez płatności powtarzalne BLIK.

Aplikacja umożliwia m.in. sprawdzanie salda, historii operacji, zakładanie lokat, przelewy, zarządzanie kartami i potwierdzanie transakcji 3D Secure.

Tak, aplikacja SGB Mobile umożliwia wykonywanie przelewów na telefon BLIK oraz odbieranie takich przelewów.

Limity transakcji mobilnych ustalane są indywidualnie w aplikacji lub przez bank i można je sprawdzić w ustawieniach aplikacji SGB Mobile.
Piotr Nowak
Zweryfikowane przez eksperta

Doświadczony dziennikarz finansowy w sektorze bankowym Polski

Piotr Nowak

31 października