Ogólnie? Toyota Bank ma kilka ciekawych propozycji, ale trzeba bardzo uważać. EKO Kredyt na elektryki to faktycznie niezła okazja, ale standardowe kredyty i Toyota Easy potrafią być drogie. Zdecydowanie polecam EKO Kredyt, jeśli rozważasz elektryka Toyoty/Lexusa. Pozostałe opcje? Porównaj z konkurencją, bo RRSO potrafi zaskoczyć. Główna zaleta to wygoda - wszystko załatwisz u dealera. Dla kogo? EKO Kredyt dla fanów elektryków. Toyota Easy dla tych, którzy chcą niską ratę, ale godzą się na ratę balonową i ryzyko.
Kredyt Standardowy – Uważaj na RRSO!
Na pierwszy rzut oka oprocentowanie od 9,49% brzmi OK. Ale RRSO (rzeczywista roczna stopa oprocentowania) na poziomie 15,26% - 17,31% to już sporo. To znaczy, że koszty kredytu (prowizje, ubezpieczenia itp.) podbijają cenę. Prowizja 5,60% to spory wydatek na starcie. Dla kredytu 20 000 zł to aż 1120 zł, które oddajesz bankowi "na dzień dobry".
Gdzie bank zarabia: Prowizja 5,60% to spory kawałek tortu. Dodatkowo, bank zarabia na spreadzie (różnicy między oprocentowaniem, po którym pożycza pieniądze a oprocentowaniem, po którym udziela kredytu).
- Porada: Negocjuj! Spróbuj zbić prowizję. Zapytaj o możliwość dokupienia ubezpieczenia w pakiecie – czasem to obniża RRSO.
Toyota Easy – Niska Rata, Wysoka Rata Balonowa
Kredyt z niską ratą brzmi kusząco, szczególnie jeśli rata jest o 40% niższa niż w standardowym kredycie. Ale haczyk tkwi w racie balonowej (30-40% wartości auta) na koniec. Jeśli nie masz odłożonych pieniędzy, zostaniesz z niczym, albo będziesz musiał znowu się zadłużać żeby spłacić to "balona".
Przykład: Kupujesz auto za 100 000 zł. Po 3 latach musisz zapłacić 30 000 – 40 000 zł. Jeśli tego nie zrobisz, oddajesz auto dealerowi.
- Porada: Kalkuluj na chłodno. Sprawdź, czy stać Cię na ratę balonową. Jeśli nie, to albo odkładaj pieniądze przez cały okres kredytowania, albo wybierz inną opcję.
- Pułapka: Musisz mieć AC i KR. To dodatkowy koszt, który podnosi RRSO, ale tak naprawdę to dobrze, bo chroni przed ewentualną kradzieżą samochodu
EKO Kredyt – Elektryczna Okazja (ale sprawdzaj!)
0% oprocentowania na 24 miesiące? Brzmi jak chwyt marketingowy, ale tym razem to może być dobra oferta. RRSO 0% potwierdza, że nie ma ukrytych kosztów. 1,99% na 36 miesięcy to też niezły deal.
Plusy: Brak prowizji, niskie oprocentowanie.
Minusy: Ograniczony wybór modeli (tylko elektryki Toyoty/Lexusa), wymagany wkład własny (np. 30%).
- Porada: Jeśli celujesz w elektryka Toyoty/Lexusa, to sprawdź EKO Kredyt. To może być najtańsza opcja.
- Pułapka: Upewnij się, że spełniasz warunki. Bank na pewno sprawdzi Twoją zdolność kredytową.
Formalności u Dealera – Wygoda Kosztem Oszczędności?
Załatwianie wszystkich formalności u dealera to plus. Oszczędzasz czas i nerwy. Ale to też pułapka. Dealer może wciskać Ci dodatkowe produkty (ubezpieczenia, pakiety serwisowe), które podnoszą koszt kredytu.
- Porada: Nie daj się naciągnąć. Porównaj oferty ubezpieczeń i pakietów serwisowych z innymi firmami. Nie musisz brać wszystkiego od dealera.
Tabela Porównawcza – Podsumowanie
Parametr | Kredyt standardowy | Kredyt niższych rat Toyota Easy | EKO Kredyt (elektryczne) |
---|---|---|---|
Oprocentowanie | od 9,49% (zmienne) | od 6,69% (zmienne) | 0% (24 mies.), 1,99% (36 mies.) |
RRSO | ok. 15,26% - 17,31% | ok. 10,04% | 0% (24 mies.), 2,02% (36 mies.) |
Prowizja | 5,60% | obniżona (szczegóły nieznane) | brak |
Okres kredytowania | 12-96 miesięcy | 24, 36, 48 miesięcy | 24 lub 36 miesięcy |
Wkład własny | od 0% | od 0% | przykładowo 30% |
Samochody | nowe i używane Toyota/Lexus | nowe i używane Toyota/Lexus | wybrane modele elektryczne |
Rata balonowa | brak | tak (30-40% wartości auta) | brak |
Formalności | u dilera, szybka decyzja | u dilera | u dilera |
Wymagania klienta | pełna zdolność, dobra historia | jak standardowy | jak standardowy |