Odroczona płatność: Co to jest?
Odroczona płatność zyskuje popularność w Polsce. To usługa "Kup Teraz, Zapłać Później" (BNPL). Pozwala na zakup towarów lub usług z późniejszą płatnością. PayPo i PragmaGO to główne firmy oferujące takie rozwiązania. PayPo skupia się na klientach detalicznych. PragmaGO oferuje odroczenia dla firm. Usługi te podlegają regulacjom KNF.
PayPo: Odroczona Płatność dla Klientów
PayPo oferuje odroczenie płatności na 30 dni. Brak opłat przy spłacie w terminie. Do pierwszej transakcji potrzebny jest numer PESEL. Wymagana jest weryfikacja SMS-em. Limit początkowy wynosi od 300 do 800 zł. Limit może wzrosnąć do 3000 zł.
Brak konieczności rejestracji konta w PayPo. Nie trzeba podawać danych karty. PayPo wprowadziło kartę akceptowaną offline w marcu 2025. Ochrona kupującego gwarantuje anulowanie transakcji. Dotyczy to sytuacji, gdy towar nie dotrze. System elastycznych rat pozwala na wcześniejszą spłatę bez opłat.
Do wniosku potrzebny jest numer telefonu i PESEL. Wymagane są dane osobowe, takie jak imię i nazwisko. Czasem potrzebny jest skan dowodu tożsamości. Może być wymagany dokument potwierdzający adres. Można złożyć wniosek online, podczas płatności. Wniosek można złożyć przez aplikację InPost Mobile.
PragmaGO: Odroczona Płatność dla Firm
PragmaGO (PragmaPay) oferuje odroczenie płatności dla firm. Możliwe jest odroczenie o 14, 21, 30, 45 lub 60 dni. Umowa generowana jest automatycznie przy transakcji. Akceptacja następuje kodem SMS. Minimalna wartość zamówienia to 100 zł. Maksymalna kwota to 50 000 zł.
PragmaGO wymaga firmy zarejestrowanej w Polsce. Potrzebny jest NIP i dane kontaktowe. Weryfikacja odbywa się w BIK. Wymagany jest dokument tożsamości przedstawiciela firmy. Czasem potrzebny jest przelew kontrolny na 1 zł. Decyzja finansowa jest w 90 sekund przez PayU.
Brak papierowej umowy w PragmaGO. Wszystko odbywa się online. Limit jest odnawialny. Dostępnych jest siedem opcji spłaty rat. Możliwe jest odroczenie od 14 do 60 dni. Sprzedawca otrzymuje środki natychmiast po akceptacji wniosku. Wniosek składa się online przez platformy e-commerce.
PayPo vs PragmaGO: Porównanie
PayPo oferuje 30 dni karencji. PragmaGO oferuje od 14 do 60 dni. PayPo nie ma prowizji przy terminowej spłacie. PragmaGO pobiera prowizję od 0,5% do 4,5%. Limit w PayPo wynosi do 3000 zł. W PragmaGO limit to do 50 000 zł.
Tabela Porównawcza PayPo i PragmaGO
Kryterium | PayPo (B2C) | PragmaGO (B2B) |
Okres karencji | 30 dni | 14-60 dni |
Koszt podstawowy | 0 PLN* | 0,5%-4,5% prowizji |
Limit | 300-3 000 zł | 100-50 000 zł |
Weryfikacja | SMS, PESEL | SMS, NIP, BIK |
Umowa | Online, SMS | Online, SMS |
Czas decyzji | 10-30 sekund | ~90 sekund |
Klient | Konsument | Przedsiębiorca |
*bez opłat przy terminowej spłacie